Hoog Bezoek voor het For Freedom Museum Knokke-Heist

Naar aanleiding van de opening van de nieuwe vleugel “21-stArmy Group-Monty’s Men”

mocht het For Freedom Museum, de Gouverneur van West-Vlaanderen,Carl Decaluwé en

de burgemeester van Brugge, Dirk De fauw voor een geleidbezoek ontvangen.

Gastheren waren burgemeester Piet De Groote en mede-conservator Danny Jones,

Ere-Schepen Danny Lannoy, Cultuurvoorzitter DirkOverstraete,  samen met Schepenen Annie Vandenbussche en Kris Demeyere, voorzitter van de gemeenteraad K-H, Kathleen Van Steen en Bert De Brabandere, gemeenteraadslid en Persadviseur van Vlaams Minister Hilde Crevits.

De nieuwe vleugel met veel aandacht voor de laatste dagenvan de Bevrijding, herfst 1944 hier in de Zwinstreek, de enorme verzameling aankentekens van alle regimenten van het 660.000 man tellende  leger van Veldmaarschalk Bernard L.Montgomery, een zoektocht van meer dan 40 jaar geschiedenis door ConservatorFreddy Jones, was een openbaring voor

de genodigden.

De verwijzing naar de foto van de Bevrijding Dudzele 12 september 1944 met de werkelijke aanwezigheid van een gelijkaardige tank (Staghound) trok de bijzondere aandacht van Burgemeester De fauw, die meteen de link legde naar de gelijkaardige gebeurtenissen ’44, in zijn geboortestad Sint-Andries.

De reconstructie van de zwaar verwoeste Saint George’s Anglican Church uit de Zoutelaan

te Knokke met de omringende scènes waren uiteraard de blikvangers bij uitstek.

Gouverneur Decaluwé prees de inspanningen die het FF Museum levert om de geschiedenis

van weleer levendig te houden, vooral wat er nu plaatsgrijpt in Oekraïne, bewijst dat de grote mogendheden niet veel lessen hebben getrokken uit ons verleden.

Het bezoek werd afgerond met een kleine receptie en een woord van waardering en dank

vanwege het  bezoek.

Mooie conclusie van een prachtige namiddag, things that matter and keep het For Freedom Team forever, going.